CSG_2497
IMG_1640
CSG_2377
IMG_1796

OP, a kezdők erőssége

Milyen hajóba is üljön a gyerkőc, ha kedvet kap hozzá, hogy kipróbálja a vitorlázást? Valószínű ez vagy ehhez hasonló kérdés motoszkálhatott azok fejében is, akik megtervezték 1947-ben az Optimist hajót.
A BS-Fűzfő Vitorlás Klub vitorlástáborában két féle hajótípusból választhatnak a táborozók. az Op, azaz Optimist és a Hartley-12 típusból. Mindkettő kiváló alapokat nyújt a vitorlás sport megismeréséhez, elsajátításához.
Az Optimist egyszemélyes, kicsi, kis súlyú, könnyen kezelhető vitorlás. Ideális tanuló hajó kezdő gyermekek számára táborozáshoz, edzéshez, 15 éves korig versenyezni is lehet vele. Népszerű nemzetközi hajóosztály, számos OP versenyt rendeznek hazánkban is.
www.optimist.hu weboldalon hasznos cikkeket, beszámolókat olvashattok a hazai OP osztályszövetség működéséről, versenyeiről.

Az Optimist története

Az Optimist hajót 1947-ben az amerikai Clark Mills tervezte, a floridai Clearwater Optimist Klub részére. A céljuk az volt, hogy fiatalok számára könnyen kezelhető és alacsony költségű vitorláshajót biztosítsanak.
Egyszerű, lapos fenekű hajó, az első terveken a hajótest három rétegelt lemezből állt. Bár ma már nagyrészt üvegszál erősítéses műanyagból gyártják világszerte ezt a hajótípust, azért még mindig készítenek néhányat fából is.
A terveket Alex Damsgaard dán vitorlázó és hajóépítő módosította, majd innen Skandináviából terjedt el az Optimist Európa szerte.
1960-ban szabványosították a hajó gyártását, majd 1995-ben szigorú one-design osztályszabályt vezettek be. Ami azt jelenti, hogy minden Op hajóépítő műhelyben csakis a rendkívül szigorú és pontos építési tervek és instrukciók szerint készülhet versenyképes OP hajó.
Az Optimist a világ egyik legnépszerűbb hajóosztálya, több mint 100 országban, megközelítőleg 160 000-en vitorláznak vele.
Balatonfűzfőn a híres-neves Hodács Optimist készül Hodács Lajos műhelyében. www.hodacs.hu

OP jövője? ☺

A vitorlázás is egy olyan versenysport, ahol mindig és mindenki a nagyobb sebességre törekszik. Elvégre az nyer, aki a leggyorsabb. ☺ A technikai fejlődés nem állt meg, ötletgazdag emberekből pedig nincs hiány. Így ezt a hajóosztályt sem kerülte el a foilos, szárnyas azaz víz felett repülős megoldás. A svédek aztán tényleg nem viccelnek!
Nézd meg a videójukat a tesztrepülésről és tedd fel magadnak a kérdést: Hm, kipróbálnám?

Az Optimist technikai adatai

    • Köszönhetően a formastabilitásának, rudazatának, kis vitorlaméretének és konstrukciójának, 30 csomós szélig vitorlázható a hajót.
    • hajóhossz: 2,30m
    • maximális szélesség: 1,13 m
    • merülés: 0,07-1,00 m
    • alapvitorlázat: 3,75 m2
    • súly: 40 kg
    • kormány: kivehető
    • svert: kivehető

    Share this Post